zondag 25 mei 2014

Waarom ik vandaag niet aan de kiesplicht voldeed

Vandaag heb ik voldaan aan de opkomstplicht, maar niet aan de kiesplicht. Nadat de bijzitter mijn opkomst had geregistreerd, overhandigde ik aan de voorzitter van het kiesbureau de onderstaande brief. Het kieshokje heb ik niet betreden.  


Aan de voorzitter van stembureau nr. 250,
Heiveldstraat 117 te 9040 Sint-Amandsberg

Gent, 25 mei 2014
Geachte voorzitter

Door het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Gent werd ik opgevorderd om me vandaag, 25 mei 2014, in uw stembureau aan te melden ter verkiezing van 12 leden van het Europees Parlement, 20 leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers en 27 leden van het Vlaams Parlement. Volgens de kieswet ben ik bovendien verplicht mijn stem uit te brengen.

Echter, ik kan mijn stem niet uitbrengen.

Door vandaag deel te nemen aan de stemming, zou ik erkennen dat ik mijn democratisch medebeslissingsrecht als soeverein burger voor enkele jaren afsta aan de verkozen vertegenwoordigers. Ik ben me ervan bewust dat dat soevereine medebeslissingsrecht, de kern van elk democratisch bestel, volgens de Belgische grondwet niet bestaat. Zolang wij burgers geen gebruik kunnen maken van ons soevereine recht om zelf in te grijpen in het wetgevend proces, dus zolang het bindend referendum op burgerinitiatief in ons land niet wettelijk is geregeld, kan van democratie geen sprake zijn, en dus evenmin van democratische verkiezingen. Daarom kan ik vandaag mijn stem niet uitbrengen.

Bovendien verplicht de Belgische kieswet mij, mijn overtuigingen en oordelen over ethische, institutionele, sociale, ecologische, economische, fiscale en alle andere maatschappelijke vraagstukken die aan politieke besluitvorming onderhevig zijn, te bundelen tot een stem voor één enkele partij of kandidaten van één partij. Welnu, er is geen enkele politieke partij waarvan ik alle programmapunten deel. Sterker nog, alle in het parlement vertegenwoordigde partijen hebben bepaalde partijstandpunten die strijdig zijn met mijn persoonlijke waarden en overtuigingen. Aan zulke standpunten wens ik op geen enkele manier mijn steun te verlenen, laat staan dat ik volksvertegenwoordigers een mandaat wil schenken om precies die programmapunten te verwezenlijken. Daarom kan ik vandaag mijn stem niet uitbrengen.

Een stem op een kleine partij uitbrengen is geen oplossing, omdat een ondemocratische kiesdrempel nieuwe partijen de pas naar het parlement afsnijdt. Een zinloze stem uitbrengen, dat wil ik niet.

Met een blanco stem zou ik het ondemocratische kiesstelsel van ons land als legitiem erkennen. Daarom kan ik geen blanco stem uitbrengen.

Ongeldig stemmen, ten slotte, is helemaal uit den boze. Daarvoor ligt de democratie me te nauw aan het hart.

Mag ik u verzoeken, geachte voorzitter, dit schrijven aan de bevoegde instanties over te maken, zodat zij de Kamer van Volksvertegenwoordigers kunnen aanbevelen onverwijld werk te maken van de democratisering van de instellingen van ons land?

Hoogachtend,

(get.)

Geert Van Hout

Gent

1 opmerking:

  1. Ik vermoed dat met deze verkiezingen opnieuw bewijs zal worden geleverd dat er met verkieizngen niets verandert. De minderheid die voor de verkiezingen de welvaart creerde, blijft nog steeds een minderheid. De meerderheid die zich door te stemmen een gemakkelijk inkomen wenst toe te eigenen ten koste van de productieve minderheid, is ook niet van opinie veranderd. Waarom zouden ze van opinie veranderen? Ze zijn in de meerderheid en er zijn politieke partijen die laten voorkomen dat stelen OK is. een regering met dezelfde partijen zoals voor de verkiezingen is perfect mogelijk. Er dient nu nog alleen een show te worden opgevoerd: De show is als volgt: De voorstellen van Bart De Wever zijn onaanvaardbaar. De formatie op federaal niveau zal weer eens lang duren. Ze hieven gewoon een excuusje te verzinnen tov NVA. Diezelfde partijen als voor de verkiezingen zullen dat een regering vormen, en verder doen wat ze deden voor de verkiezingen: nog hogere belastingen (dwz de productieve minderheid wordt nog verder uitgeperst en bestolen). Het vermoedelijke gevolg zal een gelijkaardig scenario zijn als dat van de val van Rome: de productieve minderheid wordt verder uitgedund en geeft de moed op. Het sprookje van de goedkope en gemakkelijke welvaart door zich een inkomen te stemmen komt dan weldra aan zijn einde: iedereen gelijk en arm.

    BeantwoordenVerwijderen